2024-től lép érvénybe a kötelezően elektronikusan vezetettet önellenőrzési rendszer

A Magyar Közlöny 164. számában került közlésre a 61/2023 (XI. 20.) AM rendelet, mely a nemrégiben bevezetett 28/2017. (V. 30.) FM rendeletet, az élelmiszer-vállalkozások által működtetendő önellenőrzési rendszerre vonatkozó követelményekről módosította.

A rendelet módosítása szerint a mikro-, és kisvállalkozások kivételével az önellenőrzési rendszert elektronikusan kell vezetni és nyilvántartani. A nyilvántartást a NÉBIH által elfogadott, egyeztetett módon kell vezetni.

További változás, hogy az önellenőrzési tervnek tartalmaznia kell az önellenőrzést végző személy nevét is. Az önellenőrzést végző személy a rendelet értelmében, „az élelmiszer-vállalkozó által megbízott, az önellenőrzésért és az önellenőrzési terv végrehajtásáért felelős természetes személy.”

Az elektronikus úton történő tájékoztatásra való együttműködést korábban is lehetett kérvényezni, a NÉBIH elektronikus nyilvántartási rendszerében, ez változatlanul megmarad a mikro-, és kisvállalkozások számára. A NÉBIH ezzel szemben vállalja, hogy az együttműködésben részt vevő vállalkozásokat figyelembe veszi, a hatósági élelmiszerlánc-felügyeleti tevékenysége kapcsán, az éves hatósági, ellenőrzési és mintavételi tervek elkészítésekor.

Az elektronikusan vezetett önellenőrzési rendszer informatikai feltételeiről rövid tájékoztatás áll rendelkezésre a NÉBIH honlapján, az élelmiszer vállalkozásoknak maguknak kell kialakítani a megfelelő informatikai rendszert az illetékes hatósággal egyeztetve.

A kapcsolódó dokumentumokat ezentúl legalább két évig kell megőrizni.

A vállalkozásoknak elektronikusan vezetett önellenőrzési rendszerrel 2024. május 1-jétől kell rendelkeznie.

Ez a rendelet a kihirdetését (2023.11.20.) követő 15. napon lép hatályba.

A rendelet részleteit a Magyar Közlöny 164. számában olvashatják. https://magyarkozlony.hu/dokumentumok/2b1bd2f45b2b116062a02f24c60100a2b65d865d/megtekintes

 

Segítünk!

 

A TS-License Kft. -nél szakembereink segítségére lehetnek az elektronikusan vezetett önellenőrzési nyilvántartási rendszer kidolgozásában és bevezetésében!

Hogyan?

Kockázatértékeléssel határozzuk meg a szükséges mintavételi számokat, az élelmiszeripari vállalkozás méreteit, a termelés volumenét is figyelembe véve. A vizsgálati irányok meghatározása esetében figyelembe vesszük az élelmiszer előállítási tevékenységre vonatkozó hazai és uniós jogszabályi előírásokat.

Az adatokat rendszerezzük és áttekinthetővé tesszük. A digitális nyilvántartással pedig trendelemzést is készíthetünk az egyes eredmények elemzésével.

Mikor?

A vállalkozásoknak az önellenőrzési tervet minden esetben javasolt az év elején meghatározni, a korábbi év tapasztalatai alapján. (természetesen kivételt képeznek a szezonálisan működő vagy speciális élelmiszer előállító tevékenységek). A terv elkészítése során figyelembe vesszük, vannak-e új termékek, termékcsoportok melyeket be kell vennünk a tervbe.

 

Szerző: Takács-Gál Marianna

TS-License Kft. Ügyvezető